donderdag 24 november 2016

In een ander licht


'Verlies de hoop niet, 
met name omdat wij nu juist voor deze moeilijke tijden gemaakt zijn.
In elk duister tijdperk bestaat de neiging om bij de pakken neer te gaan zitten
vanwege al het onheil en alles wat er verkeerd is in de wereld.
Focus daar niet op.
We zijn nodig. Dat is alles wat we weten.
Een van de meest rustgevende en krachtige acties die je kan ondernemen
om in te grijpen in een stormachtige wereld is: opstaan en je ziel tonen.
De lantaren van de ziel tonen in deze overschaduwde tijden -
woedend zijn én anderen barmhartigheid betonen,
dat zijn allebei daden van grote moed en ze zijn hard nodig.
‘Wanneer een groot schip in de haven ligt en is aangemeerd, is het ongetwijfeld veilig.
Maar dat is niet waarvoor grote schepen zijn gebouwd.’

(Clarissa Pinkola Estes)

Beste lezer,
aanstaande zondag vieren we het begin van de Advent.
We staan in de donkerste tijd van het jaar, met een groot verlangen naar licht.
Kijkend naar de wereld om ons heen spreken velen van donkere tijden. En er is reden om ons zorgen te maken hoe het verder gaat met onze wereld. Maar we hebben ook alle reden om hoop te blijven houden, omdat er zoveel grote en kleine lichtdragers in deze wereld zijn.
Er zijn mensen die angst zaaien. En er zijn mensen die in deze donkere tijden licht uitstralen door compassie en geleefde medemenselijkheid.
De woorden van Clarissa Pinkola Estes hebben me getroffen (volledige tekst).
Waar is mijn focus? Op het licht of op het donker? Laat ik toe dat angst me regeert of "sta ik op en toon mijn ziel"?
Kies ik voor de veilige haven of durf ik de zee op te gaan, als lichtdraagster, met een open hart en bewogenheid voor de mensen om me heen ?
We kunnen toch niet veel doen? Een 6-jarige Amerikaanse jongen bewijst het tegendeel. Alex en ObamaHij werd geraakt door het beeld van een syrisch kind, dat uit de puinhopen werd gered en naar een ambulance werd gedragen. En hij schrijft een brief aan president Obama. Niet alleen dat de president hem daarop uitnodigde naar het Witte Huis, maar Obama nam de brief van het kind mee naar een conferentie van wereldleiders over de situatie van vluchtelingen en las hem daar voor .
Wanneer we ons durven laten raken en ons hart volgen kan het gebeuren dat onze geraaktheid als een vonk op anderen overspringt...

In de komende Advent de lantaren van onze ziel tonen in deze overschaduwde tijden maakt ons tot lichtdragers. En als we zó op weg naar kerstmis gaan, helpen we ook anderen om onze wereld en ook het eigen leven in een ánder licht te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten